GOZDNA PEDAGOGIKA

Gozdna pedagogika je veda o vzgoji in izobraževanju na temo gozda, gozdarstva. Gre za vedo, ki si je za svoj cilj zastavila, da človeka poveže z naravo z vsemi čutili. 

Dejavnosti v sklopu gozdne učne pedagogike stimulirajo otrokov psihosocialni, fizični in kognitivni razvoj. Vzgojitelji, učitelji, gozdni pedagogi in drugi strokovni delavci opažajo, da otroci po rednih obiskih gozda sčasoma:

  • razširijo svoj besedni zaklad,
  • so bolj motivirani za sodelovanje,
  • postanejo bolj pogumni in samozavestnejši pri učenju in prilagajanju,
  • izražajo več pozitivnih in manj negativnih čustev,
  • postanejo boljši opazovalci in raziskovalci.

Običajno se izboljša/-jo tudi:

  • koncentracija,
  • spomin,
  • koordinacija celega telesa,
  • ročne spretnosti,
  • občutek za orientacijo,
  • zaupanje vase in v lastne sposobnosti.

Gozdna pedagogika pa ne koristi le otrokom, učencem. Poučevanje v naravnem okolju namreč tudi pedagogom omogoča razvoj novih pedagoških idej in metod ter osebno rast (Mreža…, 2016).

PRIPOROČILA ZA DELO Z OTROKI:

  • Pred odhodom v gozd se je z otroki potrebno pogovoriti o pravilih obnašanja.
  • Gozdni prostor, ki ga bomo obiskali naj bo izbran po kriteriju varnosti.
  • Gozd obiščimo vsaj enkrat tedensko, ne glede na vreme.
  • V gozd ne odnašamo didaktičnega materiala, temveč omogočimo igro z gozdnim materialom.
  • Po potrebi gozdni prostor omejimo z vrvico (prvo starostno obdobje) in s tem preprečimo oddaljevanje otrok.
  • Po obisku gozda spodbudimo otroke k pogovoru in samorefleksiji (besedno izražanje, risbe, gozdne knjige ipd.).

Peljimo torej otroke v gozd.

Tam se umirijo, raziskujejo

in so preprosto srečni ter svobodni.

Povzeto po članku “Gozdna pedagogika” (Manca Kozinc, študentka Specialne in rehabilitacijske pedagogike)

Projekt v našem vrtcu

Da je najboljša naložba v prihodnost otrok učenje v gozdu, sedaj čivkajo že ptički na vejah in njihov glas je segel tudi v našo vas. Z lanskim šolskim letom se je tako na pobudo vodstva naš majhen vrtec z velikim srcem vključil v Mrežo gozdnih vrtcev in šol Slovenije, strokovne delavke pa smo se aktivno in z velikim interesom podale na pot pridobivanja dodatnega znanja. Glede na to, da imamo za ta projekt v Sloveniji izpolnjene vse naravne pogoje, saj smo po gozdnatosti na tretjem mestu v Evropski uniji, takoj za Švedsko in Finsko, pa ob dejstvu, da je naš vrtec od najbližjega gozda oddaljen le dobrih dvesto metrov, pravzaprav ni izgovora, ki bi nas večji dneva zadrževal v igralnicah.

V gozd z otroki zahajamo vsaj trikrat tedensko, veliko je seveda odvisno od vremenskih razmer, vendar se s primerno obutvijo ter oblačili znamo zoperstaviti tudi temu. Čudovito je videti, kako je s časom otrokom gozd postal bližji, bolj prijeten, bolj domač. Vsaka skupinica si je nekako izbrala svoj delček gozda, kjer se najraje zadržujejo in izvajajo dejavnosti. Tudi v gozdu seveda poteka nekaj vodenih dejavnosti, ki jih predhodno načrtujemo strokovne delavke vrtca, vendar te ne smejo trajati predolgo, saj se tako razvodeni sam smisel gozdne pedagogike. Ta je namreč v nekem pogledu nasproten klasičnemu kurikularno vodenemu pedagoškemu delu, kjer so dejavnosti strogo usmerjene in ovrednotene z doseganjem ciljev. Ko vstopimo v gozd pritisk takega pristopa enostavno izpuhti, otroke prevzame čarobnost veličastnih dreves, potencial naključno blizu ležeče palice ekshalira in navodil za igro sploh ni potrebno podajati. Da ne govorimo o boljših motoričnih spretnostih, ki jih otroci z gibanjem na neravnem terenu spontano razvijajo, pa tudi vsem znanem dejstvu o pozitivnem vplivu naravne svetlobe in svežega zraka na fizično in psihično zdravje ter seveda izboljšano komunikacijo in medsebojno sodelovanje otrok. Če vas ob tem zaskrbi za prikrajšanje kognitivnih sposobnosti naših malčkov, naj vas potolažim; uspehi predšolskih in šolskih otrok so v severnih državah Evrope, ki so na splošno gozdni pedagogiki brezdvomno bolj naklonjeni, boljši kot pri nas. Ob tem naj omenim, da smo se strokovne delavke vrtca Sončnica znatno izobrazile tudi na področju NTC učenja in se zato zelo trudimo gozdno pedagogiko spretno prepletati z elementi takšnega pristopa učenja, kjer se otrokov intelektualni razvoj ne spodbuja frontalno, temveč skozi igro, uganke, z asociacijami in logičnim povezovanjem. Vse to v kombinaciji s prekrasnim, neokrnjenem in neizumetničenim okoljem ter naravnim materialom, ki kar vabi k ustvarjanju, je pravzaprav dobitna kombinacija k dvigu otrokovega znanja.

Vredno je omeniti tudi, da znanstveniki v državah, kjer otroci preživijo velik del otroštva v gozdu, opažajo upad otrok z motnjo pozornosti in koncentracije (ADHD) ter otrok z učnimi težavami. Njihov ravnotežnostni sistem, ki je odgovoren za te motnje, je namreč zaradi elementarnih gibalnih vzorcev (hoja, tek, plazanje, plezenje, skoki itd…) v naravi boljše razvit. Tudi sama opažam, da ravno tisti otroci v skupini za katere vemo, da se spopadajo z notranjimi frustracijami, v gozdu posegajo po gibanju, ki zanje predstavlja izpuh vseh potlačenih čustev, kot je na primer kopanje lukenj s palico po zemlji ali udarjanje s palico ob drevo. Priznati moram, da deluje; otrok se pomiri, postane bolj dobrovoljen, bolj vodljiv. Ustvarjalnost in domišljija v gozdu pravzaprav nimata meja; od kuhanja juhic najmlajših pa gradnje bunkerja malo starejših in iskanja skritega zaklada skupine, tik pred vstopom v šolo, vse to in še več je naš vrtec Sončnica v gozdu in vesele smo, da je temu tako.

Naj gozd postane zavetje in drugi dom vaših malčkov in hvaležni vam bodo tudi, ko odrastejo. Obilo igrivih norčij, z blatom namazanih trenirk in iskrivih nasmehov vam želimo strokovne delavke vrtca Sončnica pri OŠ Veliki Gaber.

Doroteja Anžlovar

V LETU 2024/2025 SE BOMO POSVETILI PREDVSEM gozdu v slovenski ljudski dediščini, odkrivali bomo drevesne vrste v našem kraju, si ustvarili gozdno knjižnico ter se veliko prosto igrali.

Gozdne ideje

Strokovne delavke vrtca si želimo, da bi tudi vi, starši, vzljubili gozd tako kot vaši otroci. V gozd se lahko odpravite le za sprostitev ali zaradi gibanja, lahko pa si čas v gozdu popestrite s spodnjimi idejami različnih avtorjev in ustanov, ki smo jih za vas zbrale na enem mestu.

SENZORNA KARTA GOZDA

GOZDNE IGRE

IGRIVI GOZD

TRIGLAVSKA ZAKLADNICA

PRIROČNIK ZA UČENJE IN IGRO V GOZDU

IGRE V GOZDU

IDEJE ZA IGRE V GOZDU

Članki in povezave

ČLANKI:

POVEZAVE:

Dostopnost